Algemene voorwaarden en Verwerkersovereenkomst.

Hoofdstuk 1: Algemeen

Artikel 1. Definities

1.1 In deze algemene voorwaarden worden de met een beginhoofdletter geschreven begrippen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:

Abonnement Online Platform: De Overeenkomst zijnde een abonnement voor het gebruik van het Online Platform;

Abonnement Product: De Overeenkomst zijnde een abonnement voor het gebruik van het Product;

Account: Het account van de Klant op het Online Platform;

Applicatie: De mobiele applicatie, genaamd “Topology”, die door Skopei is ontwikkeld;

AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming;

Beheerder: De natuurlijke persoon werkzaam voor de Klant die een Account heeft aangemaakt;

Betrokkene: De geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon waarop de verwerking van persoonsgegevens betrekking heeft;

Beveiligingsincident: Een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of oponrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte persoonsgegevens; Dienst: De dienst die Skopei in het kader van de Overeenkomst aan de Klant levert;

Gebruiker: De natuurlijke persoon die gebruik maakt van de Applicatie;

Gebruikersovereenkomst: De overeenkomst die middels de Applicatie tot stand is gekomen tussen de Gebruiker en de Klant, zoals een huurovereenkomst of parkeerovereenkomst;

Klant: De rechtspersoon of de natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of zijn bedrijf die met Skopei een Overeenkomst is aangegaan of wenst aan te gaan;

Online Platform Het online platform, genaamd Topology, dat door Skopei is ontwikkeld;

Overeenkomst: De overeenkomst tussen Skopei en de Klant;

Product: Het fysieke product dat Skopei levert of heeft geleverd;

Schriftelijk: Schriftelijk of via de e-mail;

Skopei: De gebruiker van deze algemene voorwaarden: Skopei B.V. gevestigd aan Saturnusstraat 60 Unit 17&18 te Den Haag, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KvK-nummer 61048747;

Telecomprovider: De provider die telecomdiensten levert;

Track & Trace: De Dienst waarmee een Zaak getraceerd en gevolgd wordt;

Werkzaamheden: Het inbouwen van het Product in de Zaak of het uitvoeren van herstelwerkzaamheden aan het Product;

Zaak: De zaak die door de Klant wordt beheerd waarvoor de Klant de Dienst afneemt, zoals, maar zeker niet beperkt tot, vervoersmiddel, ruimte in een gebouw of een parkeerplek op een parkeerterrein of in een parkeergarage.

1.2 Tenzij uit de context anders blijkt, verwijzen gedefinieerde begrippen in het enkelvoud tevens naar het meervoud.

1.3 Daar waar in deze algemene voorwaarden “hij” of “zijn” genoemd wordt, kan uiteraard ook “zij” of “haar” worden gelezen.

Artikel 2. Algemeen

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten tussen de Klant en Skopei.

2.2 Indien deze algemene voorwaarden eenmaal van toepassing zijn geweest op een rechtsverhouding tussen Skopei en de Klant, dan wordt de Klant geacht bij voorbaat te hebben ingestemd met de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op nadien gesloten en te sluiten Overeenkomsten.

2.3 Afwijkingen op deze algemene voorwaarden kunnen slechts Schriftelijk worden overeengekomen.

2.4 De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.5 Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door Skopei vervangen worden, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht wordt genomen.

2.6 Indien Skopei niet steeds de strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, brengt dit niet met zich mee dat deze algemene voorwaarden niet van toepassing zouden zijn of dat Skopei het recht zou verliezen om in toekomstige, al dan niet soortgelijke, gevallen de strikte naleving van deze algemene voorwaarden te verlangen.

2.7 Skopei heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen en de nieuwe algemene voorwaarden op de bestaande Overeenkomsten van toepassing te verklaren. De Klant wordt minimaal 2 maanden voor de inwerkingtreding Schriftelijk van de nieuwe algemene voorwaarden in kennis gesteld en van de datum van inwerkingtreding.

2.8 Indien in de Nederlandstalige versie en in de (toekomstige) Engelstalige versie van deze algemene voorwaarden tegenstrijdigheden/afwijkingen staan, dan prevaleert de Nederlandse versie van deze algemene voorwaarden.

Artikel 3. Aanbod en prijzen

3.1 Ieder aanbod van Skopei is vrijblijvend.

3.2 Skopei kan niet aan zijn aanbod worden gehouden indien de Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat het aanbod, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

3.3 Skopei heeft het recht zijn prijzen en tarieven aan te passen, bijvoorbeeld jaarlijks op basis van de CBS-index. Derhalve gelden vermelde prijzen en tarieven niet automatisch voor toekomstige Overeenkomsten.

3.4 Vermelde prijzen en tarieven zijn in euro’s en exclusief btw.

Artikel 4. Totstandkoming van de Overeenkomst

4.1 De Overeenkomst tot de afname van een of meerdere Producten en/of een of meerdere Diensten komt tot stand op het moment dat de Klant het orderformulier (digitaal) heeft ingevuld en ondertekend, naar Skopei heeft gestuurd en Skopei de order heeft bevestigd.

Artikel 5. Uitvoering van de Overeenkomst

5.1 Skopei zal de Overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uitvoeren.

5.2 Skopei streeft naar een zo hoog mogelijke beschikbaarheid, kwaliteit en beveiliging van de Dienst. Skopei geeft echter geen garantie dat de Dienst zonder fouten, storingen of onderbrekingen functioneert.

5.3 Skopei heeft het recht bij de uitvoering van de Overeenkomst een of meerdere derde partijen in te schakelen of diensten van derden af te nemen.

5.4 Met uitzondering van wettelijke niet-uitsluitbare garanties, wordt het Online Platform zoals hij is (“as is”) aan de Klant ter beschikking gesteld, zonder enige vorm van garantie.

5.5 Skopei behoudt zich het recht voor om te allen tijde wijzigingen en aanvullingen aan te brengen aan het Online Platform. Indien de wijzigingen relevant zijn voor de Klant, dan wordt de Klant van deze wijzigingen in kennis gesteld. Skopei waarborgt bij een eventuele gewijzigde specificatie een gelijkwaardige functionaliteit en prestatie van het Online Platform.

Artikel 6. Maatwerk software

6.1 Indien Skopei in opdracht van de Klant maatwerk softwareontwikkelingswerkzaamheden uitvoert, dan worden deze werkzaamheden uitgevoerd op basis van het uurtarief van Skopei. In een dergelijk geval kunnen aan een eventuele inschatting van het aantal werkuren geen rechten worden ontleend.

6.2 De intellectuele eigendomsrechten op ontwikkelde maatwerk software berusten bij Skopei en blijven bij Skopei berusten. Aan de Klant wordt gedurende de Overeenkomst een niet exclusief recht verleend om gebruik te maken van de maatwerk software, mits de Klant de vergoeding voor het vervaardigen van de maatwerk heeft voldaan. De code van ontwikkelde maatwerk software wordt niet aan de Klant verstrekt.

Artikel 7. (Op)leveringstermijn

7.1 Is voor de uitvoering van (een gedeelte van) de Overeenkomst een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Klant Skopei derhalve Schriftelijk in gebreke te stellen. Skopei dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de Overeenkomst. Overschrijding van een (op)leveringstermijn geeft de Klant geen aanspraak op schadevergoeding of kosteloze ontbinding.

7.2 Indien Skopei gegevens behoeft van de Klant voor de uitvoering van de Overeenkomst, dan vangt de (op)leveringstermijn niet eerder aan dan nadat de Klant deze juist en volledig aan Skopei ter beschikking heeft gesteld.

7.3 In het geval dat een door Skopei met de Klant overeengekomen (op)leveringstermijn wordt overschreden ten gevolge van een gebeurtenis, die in feite buiten zijn macht ligt en niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 20 van deze algemene voorwaarden, dan wordt deze termijn automatisch verlengd met de periode dat zij ten gevolge van een dergelijke gebeurtenis werd overschreden.

7.4 Indien op verzoek van de Klant de Overeenkomst wordt aangepast of uitgebreid, dan kan dat tot gevolg hebben dat een kenbaar gemaakte (op)leveringsdatum niet kan worden gehaald. Een dergelijke vertraging door een aanpassing of uitbreiding op de Overeenkomst kan Skopei niet worden toegerekend.

Artikel 8. Verplichtingen en verantwoordelijkheden van de Klant

8.1 De Klant draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Skopei aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Skopei worden verstrekt.

8.2 De Klant staat in voor de juistheid, volledigheid en de betrouwbaarheid van de door hem verstrekte gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn.

8.3 De Klant is verantwoordelijk voor het gebruik en de juiste toepassing in zijn organisatie van de Dienst en voor het in acht nemen van door Skopei gegeven instructies.

8.4 De Klant verklaart bevoegd te zijn de Zaak beschikbaar te stellen aan Gebruikers en dat door het aangaan van de Gebruikersovereenkomst geen inbreuk wordt gemaakt op de rechten van een derde.

8.5 De Klant garandeert dat de Zaak voldoet aan alle wettelijke vereisten.

8.6 Klachten van Gebruikers over de Zaak dienen door de Klant afgehandeld te worden.

8.7 Indien de Klant niet meer wenst dat een Beheerder gebruik maakt van het Online Platform, dan is het de verantwoordelijkheid van de Klant het gebruik door deze Beheerder van het Online Platform te beëindigen.

8.8 De Klant vrijwaart Skopei tegen aanspraken van derden, uit welke hoofde dan ook, in verband met handelingen en gedragingen van de Klant (onder meer handelingen en gedragingen die in strijd zijn met het gestelde in deze algemene voorwaarden).

8.9 Indien één of meerdere (rechts)personen aan Skopei de opdracht hebben gegeven om Diensten en/of Producten te leveren, dan zijn alle (rechts)personen hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de (betalings)verplichtingen jegens Skopei.

8.10 Indien de Klant niet, niet tijdig of niet naar behoren zijn contractuele verplichtingen of zijn verplichtingen die voortvloeien uit de wet jegens Skopei nakomt of onrechtmatig jegens Skopei handelt, dan dient de Klant alle schade (daaronder tevens begrepen kosten) te vergoeden die Skopei daardoor lijdt of heeft geleden.

Artikel 9. Account

9.1 De Klant dient uiterst zorgvuldig om te gaan met – en is verantwoordelijk voor – zijn inloggegevens. De inloggegevens zijn niet overdraagbaar. De Klant is ten aanzien van de inloggegevens verplicht volstrekte geheimhouding te betrachten ten opzichte van een ieder en zal deze inloggegevens dan ook niet aan derden verstrekken of kenbaar maken.

9.2 Indien de Klant constateert dat een derde ongeautoriseerd gebruik maakt van zijn Account, dan dient de Klant:

a. Skopei daarvan onverwijld in kennis te stellen;

b. Zijn wachtwoord te wijzigen.

9.3 Indien de Klant zijn wachtwoord is vergeten, dan kan de Klant via de e-mail het verzoek indienen om zijn wachtwoord te herstellen. Vervolgens wordt naar de Klant een e-mail gestuurd waarmee hij zijn wachtwoord kan herstellen.

Artikel 10. Gebruik van het Online Platform

10.1 De Klant is verantwoordelijk voor het gebruik van het Online Platform door de Beheerders.

10.2 Het is de Klant niet toegestaan het Online Platform te gebruiken in strijd met het bepaalde in de relevante en toepasselijke wettelijke bepalingen, goede zeden en openbareorde, gedragscodes en overige regels vastgesteld door overheidsinstanties.

Artikel 11. Gebruikersovereenkomst

11.1 Op de Gebruikersovereenkomst kan de Klant zijn eigen algemene (huur)voorwaarden van toepassing verklaren.

11.2 Het aangaan van Gebruikersovereenkomsten is geheel voor risico van de Klant.

Artikel 12. Positie van Skopei

12.1 Skopei is niet verantwoordelijk voor het handelen en/of nalatigheid van een Gebruiker en/of voor enige schade ontstaan aan de Zaak gedurende de Gebruikersovereenkomst. Komt de Gebruiker zijn verplichtingen jegens de Klant niet na, dan dient de Klant de Gebruiker daarvoor aansprakelijk te stellen en niet Skopei.

Artikel 13. Betaaldienst

13.1 Indien de Klant gebruik maakt van de betaaldienst van Skopei, dan incasseert Skopei namens de Klant betalingen van Gebruikers.

13.2 Het moment waarop Skopei de van de Gebruikers namens de Klant ontvangen betalingen uitbetaalt, komen Partijen Schriftelijk overeen.

13.3 Indien een betaling door een Gebruiker wordt gestorneerd, dan is deze storing voor risico van de Klant en wordt de storing door Skopei verrekend.

Artikel 14. Meerkosten

14.1 Indien een van de volgende omstandigheden zich voordoet, dan heeft Skopei het recht de extra kosten die hij daardoor heeft moeten maken aan de Klant in rekening te brengen:

a. De Overeenkomst op verzoek van de Klant wordt uitgebreid of gewijzigd;

b. Extra werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden voortvloeiend uit omstandigheden welke niet redelijkerwijs waar te nemen of verwachten waren aan de hand van de gegevens waarop de offerte of kenbaar gemaakte prijzen en tarieven zijn gebaseerd.

Artikel 15. SLA

15.1 De afspraken omtrent het support m.b.t. de Dienst worden vastgelegd in een Service-Level-Agreement (SLA).

15.2 De omvang van het support is afhankelijk van het SLA niveau dat de Klant afneemt.

15.3 Indien de door de Klant gewenste support werkzaamheden niet vallen onder het SLA niveau dat de Klant afneemt, dan worden de werkzaamheden uitgevoerd op basis van het uurtarief van Skopei, waarbij gerekend wordt per 5 minuten.

Artikel 16. Facturen en betaling

16.1 Skopei stuurt de facturen via de e-mail.

16.2 Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na de factuurdatum.

16.3 Indien de Klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Klant van rechtswege in verzuim. De Klant is alsdan een rente verschuldigd van 2% per maand, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is, in welk geval de wettelijke handelsrente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Daarnaast komen alle kosten van invordering, nadat de Klant in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de Klant. De vergoeding ter zake van buitengerechtelijke incassokosten is vastgesteld op tenminste 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimum van € 150,-.

16.4 Door de Klant gedane betalingen strekken eerst ter voldoening van verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al wijst de Klant een andere volgorde van toerekening aan.

16.5 Klachten over een factuur dienen binnen 10 dagen na de factuurdatum Schriftelijk ingediend te worden bij Skopei. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

16.6 De Klant is niet gerechtigd tot verrekening of tot opschorting van een betaling.

16.7 Rechten worden aan de Klant verleend onder de voorwaarde dat de Klant alle uit de tussen partijen gesloten Overeenkomsten verschuldigde vergoedingen volledig betaald heeft.

Artikel 17. Intellectuele eigendomsrechten

17.1 De intellectuele eigendomsrechten, zoals auteursrechten, die rusten op het Online Platform blijven eigendom van Skopei.

17.2 Aan de Klant wordt gedurende het Abonnement Platform een niet exclusief en niet overdraagbaar recht verleend om gebruik te maken van het Online Platform.

17.3 Indien de Klant in strijd handelt met de intellectuele eigendomsrechten van Skopei, dan:

a. Heeft Skopei het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder dat de Klant recht heeft op enige vorm van compensatie en dan wordt alle schade die Skopei daardoor heeft geleden aan de Klant in rekening gebracht, waaronder omzetverlies;

b. Is de Klant een direct opeisbare boete aan Skopei verschuldigd van € 25.000, met dien verstande dat indien de werkelijk geleden schade hoger is dan de boete, Skopei het recht blijft behouden om de werkelijk geleden schade van de Klant te vorderen.

17.4 Skopei heeft met inachtneming van de belangen van de Klant, de vrijheid om het opgeleverde te gebruiken voor zijn eigen publiciteit of promotie.

Artikel 18. Klachten

18.1 Klachten over het Product of de Dienst dienen door de Klant zo spoedig mogelijk aanSkopei gemeld te worden. Klachten kunnen via de e-mail gemeld worden of de Klant kan een online ticket aanmaken.

18.2 De Klant dient Skopei de mogelijkheid te geven een klacht te onderzoeken.

18.3 Indien een gebrek in het Product of de Dienst niet is toe te rekenen aan Skopei, dan zijn alle kosten die Skopei heeft moeten maken om het gebrek te herstellen voor rekening van de Klant.

18.4 Herstelwerkzaamheden die zonder toestemming van Skopei door een derde of door de Klant zelf zijn uitgevoerd worden nimmer vergoed en geven de Klant niet het recht debetaling op te schorten.

18.5 De aansprakelijkheid van Skopei is te allen tijde beperkt tot hetgeen is opgenomen in artikel 19.

18.6 Klachten schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op.

Artikel 19. Aansprakelijkheid en verjaring

19.1 Skopei kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade die een direct of indirect gevolg is van:

a. Een gebeurtenis die in feite buiten zijn macht ligt en aldus niet aan zijn doen en/of laten kan worden toegeschreven, zoals o.a. omschreven in artikel 20 van deze algemene voorwaarden;

b. Enige daad of nalatigheid van de Klant, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de Klant te werk zijn gesteld.

19.2 De Klant is onder alle omstandigheden verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door hem aangeleverde gegevens. Skopei is nimmer aansprakelijk voor eventuele schade die (mede) is veroorzaakt doordat de door de Klant aangeleverde gegevens onjuist en/of niet volledig zijn. De Klant vrijwaart Skopei tegen alle aanspraken ter zake.

19.3 Skopei is niet aansprakelijk voor de werking van (online) diensten, netwerken, software, systemen en producten van derden.

19.4 Skopei is nimmer aansprakelijk voor enige schade van welke aard dan ook geleden door de Klant verband houdende met het (niet) functioneren van een systeem of (internet) verbindingen van de Klant.

19.5 Skopei is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van hackersactiviteiten, een cyberaanval of van ongeautoriseerd gebruik van een derde van de inloggegevens en/of het Account.

19.6 Skopei is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door Gebruikers of voor de wijze waarop Gebruikers gebruik maken van de Zaak.

19.7 Het gebruik van het Online Platform is geheel voor eigen risico.

19.8 Skopei is niet aansprakelijk voor misgelopen inkomsten of overige schade die de Klan lijdt doordat het Product of de Dienst tijdelijk niet of niet naar behoren functioneert en/of doordat een Zaak door een Gebruiker niet voor gebruik ontgrendeld kan worden.

19.9 Skopei garandeert niet dat de Dienst vrij is van storingen. De Klant erkent dat de dienstverlening onderbroken kan worden door diverse redenen. Skopei zal pogen een volledige continuïteit van de Dienst te leveren en binnen aanvaardbare termijnen de onderbreking te herstellen. Skopei is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de tijdelijke onderbreking van de Dienst.

19.10 Skopei is niet aansprakelijk voor de gevolgen van handelingen die Beheerders hebben verricht met het Online Platform.

19.11 Indien een onbevoegde derde zich toegang verschaft tot de Zaak, dan is Skopei niet aansprakelijk voor enige schade die daaruit voortvloeit, zoals vernieling.

19.12 Skopei is niet aansprakelijk voor diefstal van de Zaak. De Klant is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het naar behoren verzekeren van zijn Zaken.

19.13 Skopei is niet aansprakelijk voor (gevolg)schade, waaronder letselschade en overlijden, en/of voor een ongeval ontstaan doordat het Product of de Zaak waarin het Product is ingebouwd niet of niet naar behoren functioneert of door blokkering van het Product of de Zaak.

19.14 Skopei is niet aansprakelijk voor de fouten van derden die worden ingeschakeld ter uitvoering van de Overeenkomst. De toepasselijkheid van artikel 6:76 Burgerlijk Wetboek (BW) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

19.15 Iedere aansprakelijkheid van Skopei voor gevolgschade is uitgesloten. Onder gevolgschade wordt in dit verband in ieder geval verstaan: winstderving, gemiste besparingen, omzetverlies, misgelopen huurinkomsten, kosten gemaakt ter voorkoming of vaststelling van gevolgschade, vertragingsschade, bedrijfsstagnatie, reputatieschade, dataverlies, arbeidskosten en opgelegde boetes.

19.16 Indien Skopei aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade of indien een bovengenoemde aansprakelijkheidsbeperking niet is toegestaan of door een rechter niet van toepassing wordt verklaard, dan is de aansprakelijkheid van Skopei beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van Skopei gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, dan is de aansprakelijkheid van Skopei beperkt tot het bedrag dat de Klant betaald heeft voor de Overeenkomst, althans tot dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Indien de aansprakelijkheid betrekking heeft op een duurovereenkomst, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot de factuurwaarde van de duurovereenkomst voor 1 jaar.

19.17 De aansprakelijkheid van Skopei ontstaat slechts indien de Klant Skopei, onverwijld en deugdelijk, Schriftelijk in gebreke stelt, daarbij stellende een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming en Skopei ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen te kort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Skopei in staat is adequaat te reageren.

19.18 Elke rechtsvordering wegens een gebrek in de uitvoering van de Overeenkomst verjaart door verloop van 1 jaar nadat de Klant de schade heeft ontdekt of redelijkerwijze had kunnen ontdekken.

Artikel 20. Overmacht

20.1 Skopei is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij daartoe verhinderd wordt als gevolg van overmacht. Van overmacht aan de zijde van Skopei is onder andere sprake indien Skopei verhinderd wordt zijn verplichtingen uit de Overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van: internetstoring, virusinfectie of computervredebreuk door derden, cyberaanval, stroomstoring, storing in het e-mailverkeer, extreme weersomstandigheden, natuurrampen, verkeersstoring, stakingen, oorlog, rellen, oorlogsgevaar, terrorisme, diefstal, brand, epidemieën, pandemie, boycot, overheidsmaatregelen, ziekte of persoonlijke (familie)omstandigheden van de natuurlijke persoon die namens Skopei de Overeenkomst uitvoert of dient uit te voeren, fouten in software, netwerk, website, koppelingen en (online) diensten van derden, een tekortkoming van een door Skopei ingeschakelde derde partij en wijzigingen in wet- en regelgeving.

20.2 Skopei heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat Skopei zijn verplichtingen had moeten nakomen.

Artikel 21. Ontbinding en opschorting

21.1 Skopei is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst middels een Schriftelijke verklaring te ontbinden, indien:

a. De Klant de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet volledig nakomt;

b. Na het sluiten van de Overeenkomst Skopei ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant de verplichtingen niet zal nakomen;

c. Aan de Klant surseance van betaling is verleend;

d. De Klant in staat van faillissement verkeert of het faillissement van de Klant is aangevraagd;

e. De onderneming van de Klant wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van een overname of samenvoegen van ondernemingen.

21.2 Voorts is Skopei bevoegd de Overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.

21.3 Indien Skopei tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.

21.4 Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, dan zijn de vorderingen van Skopei op de Klant onmiddellijk opeisbaar. Indien Skopei de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en Overeenkomst.

21.5 Skopei behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

Artikel 22. Geheimhouding

22.1 Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

22.2 Indien Skopei op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derde te verstrekken en Skopei zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Skopei niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de Klant niet gerechtigd tot kosteloze ontbinding van de Overeenkomst.

22.3 Skopei behoudt het recht de eventueel door de uitvoering van de Overeenkomst toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 23. Vervaltermijn

23.1 Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten van de Klant uit welke hoofde ook jegens Skopei in ieder geval na 1 jaar na het moment waarop de Klant bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten.

Artikel 24. Persoonsgegevens

24.1 De afspraken over de verwerking van persoonsgegevens door Skopei in opdracht van de Klant zijn opgenomen in hoofdstuk 5 van deze algemene voorwaarden.

24.2 De Gebruikers worden middels een privacy beleid, zichtbaar in de Applicatie, geïnformeerd over de wijze waarop Skopei persoonsgegevens van de Gebruikers verwerkt.

Artikel 25. Toepasselijk recht, geschillen, bevoegde rechter en contractovername

25.1 Op elke Overeenkomst en rechtshandeling tussen Skopei en de Klant is Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar gevestigd is.

25.2 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

25.3 Alle geschillen ter zake van Overeenkomsten en rechtshandelingen tussen de Klant en Skopei worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Skopei gevestigd is.

25.4 Indien Skopei zijn onderneming (gedeeltelijk) overdraagt of zijn rechtsverhouding die voortvloeit uit de Overeenkomst overdraagt, dan verleent de Klant middels het aangaan van de Overeenkomst bij voorbaat toestemming voor de overname van de Overeenkomst door de partij die de onderneming (gedeeltelijk) van Skopei overneemt resp. die de rechtsverhouding overneemt en is de Klant verplicht zijn medewerking aan deze contractovername te verlenen zoals volgt uit artikel 6:159 BW.

Hoofdstuk 2: Producten

Artikel 26. Prijzen

26.1 De vermelde prijzen voor de Producten zijn exclusief de kosten voor het inbouwen van het Product.

Artikel 27. Totstandkoming van de bestelling en annulering

27.1 De bestelling van Producten komt overeenkomstig artikel 4.1 tot stand.

27.2 De bestelling van Producten kan niet kosteloos geannuleerd worden. Indien de Klant de bestelling van Producten annuleert, dan blijft de Klant de volledig overeengekomen prijs voor de Producten aan Skopei verschuldigd.

Artikel 28. Levering en verzendkosten

28.1 De Klant heeft de mogelijkheid de Producten bij Skopei op te halen.

28.2 Indien Producten naar de Klant worden opgestuurd, dan worden verzendkosten aan de Klant in rekening gebracht.

Artikel 29. Gebruik van het Product en verval van garantie op de auto

29.1 Om gebruik te kunnen maken van het Product dient de Klant voor ieder Product een Abonnement Product bij Skopei af te sluiten.

29.2 Het Product dient ingebouwd te worden. Indien het Product, door de Klant, een derde of Skopei, wordt ingebouwd in een auto, dan is het mogelijk dat de inbouwwerkzaamheden ertoe leiden dat de garantie op de auto komt te vervallen. De Klant aanvaardt dit risico. Skopei is niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant leidt doordat een garantie is komen te vervallen wegens het inbouwen van het Product.

Artikel 30. Facturatie

30.1 Facturatie voor de Producten geschiedt bij de aflevering of, indien Skopei de Producten inbouwt, na het inbouwen van de Producten.

30.2 Skopei kan van de Klant een aanbetaling verlangen. De hoogte van de aanbetaling wordt Schriftelijk door Skopei aan de Klant kenbaar gemaakt. In een dergelijk geval maakt Skopei pas een aanvang met de uitvoering van de Overeenkomst nadat de aanbetaling is ontvangen.

Artikel 31. Simkaart, Track & Trace en Telecomprovider

31.1 Indien nodig voor het uitvoeren van de Dienst, plaatst Skopei in het Product een simkaart voor Track & Trace.

31.2 Ten behoeve van de Klant sluit Skopei op eigen naam een contract af met een Telecomprovider voor het verbruik van data.

31.3 Het is de Klant enkel toegestaan deze simkaart te gebruiken voor het Product en in het kader van Track & Trace. Het gebruik van de simkaart voor enig ander doel is uitdrukkelijk niet toegestaan.

31.4 Indien de Klant in strijd handelt met artikel 31.3 en Skopei daardoor hoge verbruikskosten aan de Telecomprovider dient te betalen, dan worden deze verbruikskosten aan de Klant in rekening gebracht.

31.5 Skopei is niet verantwoordelijk voor de werking van de telecomdienst van de Telecomprovider.

31.6 Indien wegens een storing in de telecomdienst van de Telecomprovider (tijdelijk) Track & Trace niet of niet naar behoren functioneert, dan geldt dat als overmacht aan de zijde van Skopei en is Skopei niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant daardoor lijdt, zoals verlies of diefstal van de Zaak.

31.7 Track & Trace wordt enkel aangeboden voor gebruik in de volgende landen: Ierland, Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland, Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Andorra, Portugal, Duitsland, Zwitserland, Liechtenstein, Oostenrijk, Italië, Monaco, San Marino, Vaticaanstad, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Slovenië, Kroatië en Griekenland.

Artikel 32. Garantie

32.1 Op de Producten wordt een garantie verleend van 1 jaar.

32.2 De factuur is het garantiebewijs.

32.3 De garantie geldt niet voor batterijen/accu’s.

32.4 Indien het Product gedurende de garantieperiode een gebrek vertoont, dan dient de Klant Skopei daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen.

32.5 Indien de garantieclaim wordt geaccepteerd, dan wordt kosteloos het Product hersteld of een nieuw of vervangend/vergelijkbaar Product geleverd.

32.6 Indien Skopei in opdracht van de Klant een nieuw Product inbouwt of het Product herstelt, dan geldt het gestelde in artikel 35.

32.7 Klachten over het Product worden niet (verder) kosteloos in behandeling genomen/ verholpen en een garantieclaim wordt niet geaccepteerd indien:

a. Gebreken het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik of verkeerde inbouw door de Klant of door een derde in opdracht van de Klant;

b. Het Product niet wordt gebruikt in overeenstemming met de overeengekomen bestemming en bij gebreke daarvan de gangbare bestemming;

c. Een storing of gebrek in het Product is veroorzaakt door een handelen en/of nalaten van de Klant of een derde;

d. Het Product niet gebruikt is in overeenstemming met de gebruiksinstructies of met de technische specificaties;

e. Schade aan het Product ontstaan is door van buitenkomende omstandigheden, zoals vernieling, brand of het te water raken van de Zaak.

32.8 Indien de Klant onterecht een beroep heeft gedaan op de garantie en/of een goed werkend Product naar Skopei heeft teruggestuurd en Skopei daarvoor onderzoekskosten heeft gemaakt, waaronder arbeidstijd, dan heeft Skopei het recht deze onderzoekskosten aan de Klant in rekening te brengen.

Artikel 33. Eigendomsvoorbehoud

33.1 De eigendom van de Producten gaat, niettegenstaande de feitelijke levering, pas over op de Klant nadat de Klant al hetgeen hij ter zake van krachtens een Overeenkomst geleverde of te leveren Producten aan Skopei verschuldigd is of zal worden, volledig heeft voldaan, daaronder mede begrepen de koopsom en de inbouwkosten, eventuele ingevolge deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst verschuldigde rente en kosten.

33.2 Indien de Klant zijn verplichtingen jegens Skopei niet of niet volledig nakomt en in geval van ontbinding van de Overeenkomst, uit welke hoofde dan ook, dan is Skopei gerechtigd alle Producten, waarop het eigendomsvoorbehoud rust, zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst terug te nemen, onverminderd het recht van Skopei op volledige schadevergoeding.

33.3 Indien Skopei gebruik wenst te maken van zijn recht, zoals omschreven in dit artikel, dan is de Klant verplicht Skopei toegang te verlenen tot alle locaties waar de Producten van Skopei zich bevinden.

33.4 Bij beslag, surseance van betaling of faillissement zal de Klant onmiddellijk Skopei daarvan op de hoogte stellen en de beslag leggende deurwaarder, de bewindvoerder of de curator wijzen op de (eigendoms)rechten van Skopei.

33.5 De in dit artikel genoemde bepalingen laten de overige aan Skopei toekomende rechten onverlet.

Hoofdstuk 3: Werkzaamheden

Artikel 34. Kosten

34.1 Indien Skopei in opdracht van de Klant Producten inbouwt in voertuigen, dan worden de kosten voor het inbouwen apart aan de Klant in rekening gebracht.

Artikel 35. Werkzaamheden

35.1 Werkzaamheden worden uitgevoerd op de locatie van Skopei of op een door Skopei aangewezen locatie.

35.2 Met de Klant wordt een afspraak gemaakt voor de Werkzaamheden.

35.3 De Klant dient zorg te dragen voor het transport van zijn voertuigen naar de locatie van Skopei.

35.4 Nadat Skopei aan de Klant kenbaar heeft gemaakt dat de Werkzaamheden voltooid zijn, dient de Klant zijn voertuigen binnen 24 uur op te halen van de locatie van Skopei.

35.5 Indien de voertuigen auto’s zijn en de Klant haalt de voertuigen niet binnen de periode genoemd in artikel 35.4 op, dan wordt per dag, waarbij een gedeelte van een dag als een gehele dag geldt, dat de auto’s te laat worden opgehaald € 20,- per auto aan de Klant in rekening gebracht, ter compensatie voor de parkeerkosten.

35.6 Skopei is nimmer aansprakelijk voor schade aan, het te niet gaan van of het gestolen worden van de voertuigen van de Klant gedurende de periode dat Skopei of de door hem ingeschakelde partij de voertuigen onder zich heeft.

35.7 Alle bewaring van voertuigen bij/door Skopei of bij/door de door hem ingeschakelde partij zal geschieden voor rekening en risico van de Klant. De Klant is zelf verantwoordelijk voor het verzekeren van zijn voertuigen.

35.8 Skopei is bevoegd de afgifte van de voertuigen die Skopei voor de Klant in verband met de uitvoering van een Overeenkomst onder zich heeft, op te schorten totdat de vorderingen door de Klant ter zake van enige Overeenkomst zijn voldaan.

Hoofdstuk 4: Abonnementen

Artikel 36. Looptijd en opzegging

36.1 Het Abonnement Product is voor onbepaalde tijd. Het Abonnement Product kan door de Klant te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

36.2 Het Abonnement Online Platform is voor onbepaalde tijd. Het Abonnement Online Platform kan door de Klant te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.

36.3 Opzegging dient Schriftelijk te geschieden.

36.4 Indien Skopei stopt met zijn bedrijf en/of met de levering van de Diensten en de Overeenkomsten worden niet door een derde partij overgenomen, dan zegt Skopei het Abonnement Product en het Abonnement Online Platform op en neemt daarbij een opzegtermijn in acht van minimaal 1 maand.

36.5 Skopei heeft het recht het Abonnement voor het Product zonder gerechtelijke tussenkomst te beëindigen indien de toestemming tot toegang tot een mobiel netwerk wordt ingetrokken.

36.6 Skopei is niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant lijdt doordat Skopei overeenkomstig dit artikel een of meerdere abonnementen beëindigt.

Artikel 37. Artikel 37. Facturatie

37.1 Facturatie voor het Abonnement Product geschiedt maandelijks vooraf.

37.2 Facturatie voor het Abonnement Online Platform geschiedt maandelijks vooraf.

Hoofdstuk 5: Verwerking van persoonsgegevens in opdracht van de klant (Verwerkersovereenkomst)

Artikel 38. Algemeen en definities

38.1 De in deze algemene voorwaarden opgenomen woorden (zoals “persoonsgegevens” en “verwerken”) hebben, in welke vervoeging dan ook, de betekenis zoals bedoeld in de AVG.

38.2 De Klant stelt het doel en de middelen vast van de verwerking van persoonsgegevens. In het kader van de AVG wordt de Klant aangemerkt als “verwerkingsverantwoordelijke”. In het kader van de AVG wordt Skopei aangemerkt als “verwerker”.

38.3 Skopei verbindt zich onder de voorwaarden van dit hoofdstuk in opdracht van de Klant persoonsgegevens te verwerken. Verwerking zal uitsluitend plaatsvinden in het kader van de Diensten die Skopei aan de Klant levert.

Artikel 39. Categorieën van Betrokkenen, soort persoonsgegevens en doeleinden

39.1 Skopei verwerkt in opdracht van de Klant persoonsgegevens van Beheerders. In een dergelijk geval gaat het om de volgende persoonsgegevens: voornaam, achternaam, e-mailadres, functie en inloggegevens.

39.2 Skopei verwerkt in opdracht van de Klant persoonsgegevens van Gebruikers. In een dergelijk geval gaat het om de volgende persoonsgegevens: voornaam, achternaam, e-mailadres, telefoonnummer, adresgegevens, geboortedatum, betaalgegevens, rijbewijsgegevens, kenteken, inloggegevens en locatie.

39.3 Skopei zal de persoonsgegevens niet voor enig ander doel verwerken dan zoals door de Klant is vastgesteld.

39.4 Het doel van de verwerking van de persoonsgegevens is de levering van de Diensten, zoals het beheren en aanmaken van accounts, het faciliteren bij de totstandkoming van Gebruikersovereenkomsten, het laten controleren van de geldigheid van het rijbewijs van de Gebruiker, het ontgrendelen van de Zaak voor gebruik of het verlenen van toegang tot de Zaak, het namens de Klant facturen van Gebruikers en het incasseren van betalingen van Gebruikers.

39.5 Het is de verantwoordelijkheid van de Klant dat het soort persoonsgegevens dat Skopei in opdracht van de Klant verwerkt en dat de categorieën van Betrokkenen en verwerkingsdoeleinden tussen partijen middels een overeenkomst of overige rechtshandeling zijn vastgelegd.

39.6 Indien het soort persoonsgegevens, de categorieën van Betrokkenen en/of de verwerkingsdoeleinden wijzigen, dan dient de Klant Skopei daarvan Schriftelijk op de hoogte te stellen. Skopei is niet verantwoordelijk voor verwerkingsdoeleinden die niet door de Klant aan Skopei kenbaar gemaakt zijn.

Artikel 40. Verantwoordelijkheden van de Klant

40.1 De Klant staat ervoor in dat:

a. De Klant een wettelijke grondslag heeft om de persoonsgegevens te verwerken;

b. Ten aanzien van de Betrokkenen de verwerking behoorlijk en transparant is;

c. De inhoud, het gebruik en de opdracht tot de verwerkingen van de persoonsgegevens, niet onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op enig recht van derden;

d. De Klant de Betrokkenen alle wettelijke verplichte informatie verstrekt omtrent het verwerken van persoonsgegevens;

e. De Klant, indien de Klant daartoe ingevolge de AVG verplicht is, een register bijhoudt met de verwerkingsactiviteiten;

f. Persoonsgegevens niet langer worden opgeslagen door de Klant dan wettelijk is toegestaan.

40.2 De Klant vrijwaart Skopei voor aanspraken en claims die voortvloeien uit het niet nakomen van de bovengenoemde verplichtingen.

Artikel 41. Verwerking

41.1 Skopei zal de persoonsgegevens in het kader van en gedurende de Overeenkomst verwerken.

41.2 De verwerking zal door Skopei worden uitgevoerd binnen een geautomatiseerde omgeving.

41.3 Ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens zal Skopei zorgdragen voor de naleving van de AVG.

41.4 Skopei verwerkt persoonsgegevens ten behoeve van de Klant, overeenkomstig diens Schriftelijke instructies en onder de verantwoordelijkheid van de Klant. Skopei is niet verantwoordelijk voor de verzameling van de persoonsgegevens door de Klant.

41.5 Skopei heeft geen zeggenschap over het doel en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens en neemt geen beslissingen over het gebruik van de persoonsgegevens, de verstrekking aan derden en de duur van de opslag van persoonsgegevens. De zeggenschap over de persoonsgegevens komt nimmer bij Skopei te berusten. De Klant is de verantwoordelijke voor de verwerking van de persoonsgegevens. De Klant heeft en houdt volledige zeggenschap over de persoonsgegevens.

41.6 In het geval Skopei persoonsgegevens verwerkt buiten de Europese Economische Ruimte, zullen deze slechts worden verwerkt in landen met een adequaat beschermingsregime die passende waarborgen bieden en waar Betrokkenen over afdwingbare rechten en doeltreffende rechtsmiddelen beschikken.

41.7 Skopei zal de Klant onverwijld informeren indien een daartoe bevoegde (overheids) instantie een op de wet gebaseerd verzoek tot verstrekking van persoonsgegevens heeft gedaan. Indien Skopei op grond van een wettelijke verplichting persoonsgegevens dient te verstrekken, dan verifieert Skopei de grondslag van het verzoek en de identiteit van de verzoeker en informeert hij onmiddellijk, zo mogelijk voorafgaand aan de verstrekking, de Klant ter zake.

41.8 Skopei verstrekt persoonsgegevens niet aan derden zonder de voorafgaande toestemming van de Klant, tenzij Skopei krachtens de wet gehouden is tot bekendmaking of mededeling van de persoonsgegevens. Sub-verwerkers zijn geen derden in de zin van dit artikel.

Artikel 42. Rechten van Betrokkenen en nakoming van de AVG

42.1 In het geval dat een Betrokkene een verzoek omtrent inzage, correctie of verwijdering van persoonsgegevens richt aan Skopei, of enig ander recht wenst uit te oefenen, dan stelt Skopei de Klant daarvan op de hoogte. De Klant dient het verzoek van de Betrokkene i.v.m. zijn persoonsgegevens zelf in behandeling te nemen en is derhalve zelf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het op verzoek van de Betrokkene wissen, aanpassen of verstrekken van de persoonsgegevens of het beëindigen of beperken van de verwerking van de persoonsgegevens van de Betrokkene.

42.2 Skopei verleent de Klant volledige medewerking om te voldoen aan de verplichtingen die de Klant heeft op grond van de AVG, waaronder het verlenen van bijstand bij het vervullen door de Klant van zijn plichten indien een Betrokkene een recht uitoefent i.v.m. de persoonsgegevens dat volgt uit de AVG en de plichten die de Klant heeft op grond van artikel 32 t/m 36 AVG.

Artikel 43. Sub-verwerkers

43.1 Middels het aangaan van de Overeenkomst met Skopei gaat de Klant ermee akkoord dat Skopei een derde partij kan inschakelen bij het uitvoeren van de Overeenkomst, zoals een betaalprovider, deze derde partij in opdracht van Skopei persoonsgegevens verwerkt en deze derde partij derhalve dient te worden aangemerkt als een sub-verwerker.

43.2 Skopei zal met zijn sub-verwerker een overeenkomst aangaan waarin de subverwerker wordt gebonden aan minimaal dezelfde plichten die Skopei overeenkomstig deze algemene voorwaarden jegens de Klant heeft of deze plichten volgen uit een rechtshandeling tussen Skopei en de sub-verwerker, zoals uit de algemene voorwaarden van de sub-verwerker.

Artikel 44. Beveiligingsmaatregelen

44.1 Skopei neemt alle benodigde technische en organisatorische maatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico’s die de verwerking en de aard van de persoonsgegevens met zich meebrengen.

44.2 De volgende beveiligingsmaatregelen worden o.a. genomen door Skopei:

a. Het gebruiken van beveiligde systemen met sterke wachtwoorden om toegang door onbevoegden tot informatiesystemen te voorkomen;

b. Beveiligde netwerkomgeving;

c. Het gebruik van antivirus software;

d. Het Online Platform en de Applicatie maken gebruik van een SSL certificaat;

e. Het geregeld uitvoeren van software updates.

44.3 Indien beveiligingsmaatregelen wijzigingen ondergaan, dan stelt Skopei de Klant in kennis van deze wijzigingen.

44.4 De Klant stelt enkel persoonsgegevens aan Skopei ter beschikking voor verwerking, indien hij zich ervan heeft verzekerd dat de vereiste beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.

44.5 Skopei verschaft de Klant alle informatie die voor de Klant nodig is om vast te stellen dat Skopei zijn verplichtingen die volgen uit deze algemene voorwaarden nakomt. Skopei handelt alle verzoeken om inlichtingen van de Klant met betrekking tot de verwerking van de persoonsgegevens vlot en behoorlijk af.

44.6 Indien in het kader van de verwerking van de persoonsgegevens een gegevensbeschermingseffectbeoordeling noodzakelijk is, dan zal Skopei daaraan zijn medewerking verlenen.

Artikel 45. Audit

45.1 De Klant is gerechtigd om gedurende de Overeenkomst de beveiligingsmaatregelen van Skopei m.b.t de persoonsgegevens door een onafhankelijke ICT-deskundige maximaal eenmaal per jaar te laten toetsen door middel van een audit. Een audit moet minimaal tien dagen voor aanvang Schriftelijk worden aangekondigd aan Skopei, voorzien van een omschrijving op welke onderdelen de controle plaatsvindt en het controleproces, en mag de bedrijfsactiviteiten van Skopei niet onnodig verstoren. De onafhankelijke ICTdeskundige dient door de Klant middels een geheimhoudingsverklaring worden verplicht vertrouwelijke informatie en persoonsgegevens waarvan hij tijdens de audit toegang tot krijgt geheim te houden.

45.2 De kosten voor de audit zijn voor rekening van de Klant, waaronder de kosten van de onafhankelijke ICT-deskundige en de uren die medewerkers van Skopei maken in het kader van de audit. De uren van medewerkers van Skopei worden gefactureerd op basis van het op dat moment geldende uurtarief van Skopei.

45.3 Skopei garandeert zijn medewerking te verlenen aan de audit. De uitkomst van de audit wordt door partijen gezamenlijk besproken om te komen tot een eventueel verbeterplan als daartoe aanleiding zou zijn.

Artikel 46. Beveiligingsincident

46.1 Skopei tracht er alles aan te doen dat binnen zijn macht ligt om Beveiligingsincidenten te voorkomen. Ondanks alle genomen beveiligingsmaatregelen kan Skopei niet garanderen dat er geen Beveiligingsincident zich voordoet.

46.2 Indien zich i.v.m. het verwerken van persoonsgegevens een Beveiligingsincident heeft voorgedaan waarbij persoonsgegevens van gevoelige aard zijn gelekt of waardoor om een andere reden sprake is van een ernstig nadelig gevolg voor de bescherming van de verwerkte persoonsgegevens, dan zal Skopei de Klant daarvan zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 48 uur in kennis stellen. De Klant dient zelf te beoordelen of er sprake is van een dermate ernstig Beveiligingsincident dat melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens verplicht is en is zelf verantwoordelijk voor het tijdig melden van een ernstig Beveiligingsincident.

46.3 Skopei verstrekt de Klant tijdig alle informatie omtrent het Beveiligingsincident in verband met persoonsgegevens waarom de Klant verzoekt of waarvan Skopei weet of redelijkerwijs behoort te weten dat die informatie voor een correcte naleving van de voor de Klant als zodanig uit de AVG voortvloeiende verplichtingen ter zake van een Beveiligingsincident in verband met persoonsgegevens van belang is of kan zijn.

46.4 Skopei treft onverwijld nadat hij een Beveiligingsincident in verband met persoonsgegevens heeft ontdekt, alle redelijkerwijs te verlangen maatregelen ter voorkoming of beperking van nadelige gevolgen voor de bescherming van de persoonsgegevens.

46.5 Indien er sprake is van een Beveiligingsincident dat ongunstige gevolgen heeft voor de persoonlijke levenssfeer van de Betrokkenen, dan dienen de Betrokkenen daarvan op de hoogte te worden gesteld, tenzij er sprake is van een wettelijke uitzondering. De Klant is verantwoordelijk voor het beoordelen of er sprake is van een Beveiligingsincident zoals hierboven omschreven en voor het melden van een dergelijk Beveiligingsincident aan de Betrokkenen. Indien Skopei daartoe op basis van wet- en regelgeving verplicht is, zal hij zijn medewerking verlenen aan het informeren van de Betrokkenen.

Artikel 47. Medewerkers van Skopei en ingeschakelde derden

47.1 Een medewerker van Skopei en een door Skopei ingeschakelde derde heeft enkel toegang tot die persoonsgegevens die voor de betreffende medewerker resp. derde strikt noodzakelijk zijn om zijn werkzaamheden uit te kunnen voeren. Toegangsrechten van een medewerker van Skopei en van een ingeschakelde derde worden direct geblokkeerd als toegang tot de persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst niet meer noodzakelijk is dan wel als een medewerker resp. derde niet meer werkzaam is bij/voor Skopei.

47.2 Skopei is verplicht de van de Klant toegankelijke persoonsgegevens geheim te houden en deze verplichting tevens aan zijn medewerkers op te leggen. Deze verplichting geldt niet voor zover een wettelijk voorschrift of vonnis Skopei tot enige bekendmaking verplicht. Medewerkers en ingeschakelde derden tekenen een geheimhoudingsverklaring of de plicht tot geheimhouding is verwerkt in de arbeidsovereenkomst, het personeelshandboek of (opdracht)overeenkomst die de medewerker resp. derde met Skopei is aangegaan.

Artikel 48. Terbeschikkingstelling en wissen van persoonsgegevens

48.1 Skopei stelt alle persoonsgegevens op eerste verzoek van de Klant ter beschikking aan de Klant.

48.2 Skopei is verplicht alle persoonsgegevens op eerste verzoek van de Klant volledig en onherroepelijk te verwijderen.

48.3 Na beëindiging van de Overeenkomst zal Skopei naargelang de keuze van de Klant de persoonsgegevens wissen of de persoonsgegevens aan de Klant verstrekken en daarna de persoonsgegevens wissen, tenzij Skopei op basis van de wet verplicht is de persoonsgegevens te bewaren.

48.4 De kosten voor het verstrekken van de persoonsgegevens aan de Klant worden aan de Klant in rekening gebracht.

Artikel 49. Aansprakelijkheid

49.1 Indien de Klant het Online Platform niet correct gebruikt en/of handelingen met gebruikmaking van het Online Platform verricht die in strijd zijn met de AVG en/of andere regelgeving waarin eisen aan het verwerken van persoonsgegevens worden gesteld, dan is Skopei daarvoor niet aansprakelijk. Skopei is nimmer verantwoordelijk voor boetes die aan de Klant worden opgelegd i.v.m. de verwerking van persoonsgegevens.

49.2 Indien Skopei gehouden is een schadevergoeding aan een of meerdere Betrokkenen te betalen wegens inbreuk op de AVG, dan heeft Skopei een verhaalsrecht op de Klant en is de Klant verplicht deze schade aan Skopei te vergoeden, met uitzondering van de schade ontstaan doordat Skopei niet heeft voldaan aan de specifiek tot verwerkers gerichte verplichtingen van de AVG of doordat Skopei buiten of in strijd met de instructies van de Klant heeft gehandeld.

49.3 Indien Skopei jegens de Klant aansprakelijk mocht zijn i.v.m. de verwerking van persoonsgegevens, dan is de aansprakelijkheid van Skopei te allen tijde beperkt tot hetgeen is opgenomen in artikel 19.16 van deze algemene voorwaarden.

49.4 Aansprakelijkheid aan de zijde van Skopei wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van dit hoofdstuk van deze algemene voorwaarden ontstaat pas op het moment dat de Klant Skopei een Schriftelijke ingebrekestelling heeft gestuurd waarin duidelijk de tekortkoming van Skopei wordt omschreven en Skopei een redelijke termijn wordt gegeven alsnog na te komen en Skopei toerekenbaar aan deze ingebrekestelling geen gehoor heeft gegeven. Een ingebrekestelling kan achterwege blijven indien nakoming blijvend onmogelijk is.